Heklet pute

I påsken 2010 lagde jeg min første pute, jeg ble så fornøyd at denne gangen har jeg videreutviklet til hekling.

Bestemorruter er noe som har florert rundt på diverse blogger det siste året, og jeg fikk også lyst til å prøve. Jeg fant en oppskrift hos Ingrid Riddervold som med litt hjelp fra mamma ble lett å lære, for etter å ha heklet et par gikk det unna, og i løpet av begynnelsen på januar hadde jeg en halvferdig pute.

Prosjektet ble lagt litt på vent en stund da jeg skulle begynne på bakstykket, men etter et opphold med familiebesøk, er jeg nå endelig ferdig.

FORSIDE:

BAKSIDE:

Jeg har brukt tre gråtoner, alle var restegarn jeg fant hjemme. Til bakstykket kjøpte jeg et garn som var litt mørkere og heklet bare staver. På den måten blir puten helt ny ved å snu den alt etter hvilket utrykk du ønsker.

6 thoughts on “Heklet pute

  1. Hei. Nydelig pute:))) Lurte på åssen garn du har brukt? Har du knapper i den eller er den helt sydd igjen. Syr du bak og forstykket sammen? Tenkte jeg skulle prøve å hekle den fine puta. Hvordan satt du rutene sammen? Myh Linda

    • Hei, takk skal du ha :) Det begynner å bli noen år siden jeg lagde den nå, så jeg husker ikke hva garnet het, men tror det var helt vanlig, tynt ullgarn som man får kjøpt på nille. Puta er helt sydd igjen, og jeg sydde sammen bak og forstykket med samme garnet som jeg brukte til puta. Rutene er også sydd sammen, men jeg tror man kan hekle de sammen også. Det finnes sikkert oppskrift på slikt, men jeg prøvde meg bare frem.

      Håper dette hjalp litt, og at du får til å lage ei fin pute. Lykke til :)